Serviceavtal Elbilsladdare


Kontakt

Patrick Wax Löwenhamn

patrick@lykil.se

016-170 102


Vårt serviceavtal – SMART

En laddstation är inte underhållsfri utan kräver service och underhåll.

En årlig kontroll av en laddbox eller laddstolpe innebär att en tekniker granskar och testar olika delar av laddstationen för att säkerställa att den fungerar korrekt och säkert.

Detta kan innefatta att kontrollera att alla kablar och anslutningar är i god form, att säkerhetssystem fungerar som de ska, att laddstationen är jordad och skyddad mot överspänning, och att all annan utrustning, såsom skärmar och laddkontroller, är i bra skick.

Det kan också innebära att teknikern kontrollerar om laddstationen är kompatibel med aktuella laddkort och standarder, och att alla system och mjukvaror är uppdaterade.

Om det finns något fel eller brister, ska teknikern fixa det eller rekommendera åtgärder för att fixa det.

Det är anläggningsinnehavaren som ansvarar för att göra fortlöpande kontroller för att säkerställa att elanläggning är säker mot personskador och sakskador.

Laddning av hybrid- och elbilar medför en ökad risk kring elsäkerhet samt brandfara. I vissa länder är det krav från försäkringsbolagen med årlig besiktningskontroll.

Vi erbjuder våra kunder detta serviceavtal så att du som anläggningsinnehavaren ska kunna vara trygg med din elinstallation samt säkerställa att din anläggning är säker och i bra skick. 


Priser – Serviceavtal SMART

  • 1995kr/12mån (För 1-10st ladduttag)
  • 3995kr/12mån (För 11-20st ladduttag)
  • Offert (Fler än 20st ladduttag)

Priser – Serviceavtal SMART+

  • 2995kr/12mån (För 1-10st ladduttag)
  • 5995kr/12mån (För 11-20st ladduttag)
  • Offert (Fler än 20st ladduttag)

Samtliga angivna priser är exklusive moms.


Vad innefattar vårt serviceavtalet – SMART

Yttre kontroll

  • Kontrollera skicket på kapsling och eventuell stolpe.
  • Kontrollera att laddindikeringen lyser korrekt när laddstationen är ledig.
  • Kontrollera ström- och nätverkskablar.
  • Kontrollera skicket på anslutningsdon och/eller laddkabel.
  • Kontrollera skicket på uttag och kontaktstift.
  • Kontrollera skicket på infästningen mot mark eller vägg Inre kontroll av laddstationen.

Inre kontroll

  • Öppna kapslingen, kontrollera skicket på lås och låsbleck.
  • Kontrollera kabeltätningen. Drå åt vid behov.
  • Om testknappen finns: Skapa jordfel genom att trycka på testknappen på jordfelsbrytaren. Kontrollera att laddindikeringen byter färg till röd/röd symbol på det uttag som jordfelsbrytare lösts ut på. Gör detta moment även på externt monterad.
  • Rengör laddstationens insida vid behov.
  • Stäng kapslingen och kontrollera att den går i lås Funktion.

Funktionskontroll

  • Koppla laddstationen till testutrustning eller elbil.
  • Starta laddning med RFIDkort/bricka. Kontrollera att laddningen startar och att laddstationen lyser korrekt.
  • Om laddstationen har uttag (ej fast kabel), kontrollera att kontaktdonet låst fast laddkabeln vid laddstationen.

Vad innefattar vårt serviceavtalet – SMART+

Utöver serviceavtalet SMART så får du dessa med SMART+

  • Okulär besiktning av hela installationen.
  • Vi tittar om vi ser värmegång i laddboxen.
  • Kontrollerar att uttagen är hela och att alla kontakter fungerar som det skall.
  • Kontrollerar kabeln är hel och att den är kontrakterad som det skall.
  • Vi testar jordfelsbrytare genom att simulera jordfel. Samt återställande av skydd.
  • Om anslutna till nätverk så testar vi att laddbox har kontakt med nätverk.
  • Kontrollerar att det inte samlas någon fukt inne i boxen.
  • Kontrollerar el-centralen/markskåp och tittar att inga tecken på varmgång finns.
  • Kontrollerarar fasföljderna och dokumenterar dem.
  • Kontrollerar spänningen på alla faser och dokumenterar resultaten.
  • Kontrollerar att elschemat stämmer.
  • Kontrollerar märkning och att den stämmer enligt elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FSv2017:3 och ELAÄK-FS 2022:1 (3 kap 6)
  • Stolpar ej rör sig.